Lyhyt historiikki

Tampere Trail Running facebook-ryhmä syntyi tarpeesta löytää samanhenkistä juoksuseuraa Tampereen poluille sekä halusta levittää metsässä juoksemisen ilosanomaa kaiken kansan keskuuteen.

Olin pyöritellyt ajatusta fb-ryhmän perustamisesta jo muutamaan otteeseen, mutta en uskonut sen löytävän tarpeeksi jäseniä. Keväällä 2014 osallistuin Salpaus-rogainingiin Santtu Eerikkilän kanssa, joka kertoi harrastavansa polkujuoksua ja käyvänsä polkukisoissa. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun kuulin lajista nimeltä polkujuoksu. Olin toki juossut poluilla jo vuosia, mutta en ollut kuullut, että entisestä juoksijoiden ja suunnistajien harjoitusmuodosta oli muodostunut oma lajinsa. Päätin ryhmän perustamisesta ja näin 9.5.2014 Tampere Trail Running otti ensimmäiset askeleensa sosiaalisen median digitaalisilla poluilla.

Yllätyin, kesällä ryhmässä oli jo satoja polkujuoksun ystäviä!

Arvelin ryhmän suosion olevan varsin maltillinen, koska en tuntenut polkujuoksupiireistä vielä ketään, mutta yllätyksekseni ensimmäisen parin viikon aikana ryhmän koko kasvoi jo kymmeniin ja kesän aikana jopa muutamaan sataan. Ryhmän ensimmäinen yhteislenkki juostiin kahdestaan Saaren Hannun kanssa sateisen alkukesän pehmentämillä Kaupin kurapoluilla heinäkuun alussa. Sittemmin yhteislenkkejä on kertynyt satoja eri puolilla Tampereen seutua, joten ryhmä on täyttänyt hienosti tavoitteensa tuoden lajin harrastajat yhteen.

Tuhannen henkilön rajapyykki taitettiin joulukuussa 2017. Samaan aikaan perustettiin Pirkanmaan Polkujuoksu ry ajamaan lajin harrastajien asiaa, järjestämään tapahtumia ja ehkä päällimmäisenä hoitamaan "seuran" paitatilauksia. Yhteislenkeillä oli virinnyt ajatuksia oman paidan teettämisestä muiden kaupunkien polkujuoksuporukoiden hankittua
itselleen komeita seura-asuja.

Paidasta järjestettiin suunnittelukilpailu, jonka voitti yleisöäänestyksessä allekirjoittaneen tekemä pöllö-aiheinen design. Lopputulos oli ryhmän jäsenten mielestä ilmeisen onnistunut, sillä "pöllöpaitoja" tilattiin samana syksynä neljä kertaa. Seura-asujen valikoima on tilauksien mukana kasvanut niin, että alkuperäisen buffin ja t-paidan lisäksi voi hankkia myös juoksuliivin ja pitkähihaisen, kierrätysmuovista valmistetun t-paidan sekä muita treeni- ja kisavaatteita.

Pirkanmaan Polkujuoksu ry on paitatilausten lisäksi järjestänyt jäsenistölle info- ja koulutustilaisuuksia, kevätleirin ja kouluttanut polkujuoksuohjaajia Suomen Ladun kursseilla. Lisäksi olemme osallistuneet Kauppi-Niihaman yleiskaavasuunnittelun lähtötietoja varten järjestettyyn vertaistyöhön, jossa toimme esille harrastajien toiveita ja näkemyksiä alueen säilyttämiseksi harrastuskäytössä. Varainhankintaa olemme tehneet nimellisen jäsenmaksun lisäksi tarjoamalla polkujuoksuopastusta paikallisille yhteisöille ja hankkimalla mainoksia paitoihin.

TTR:n jäsenmäärä on jatkanut tasaista kasvuaan kaikki nämä vuodet. Pöllöpaitoja tullaan siis näkemään kasvavissa määrin tulevaisuudenkin polkujuoksukisoissa. Eläköön pöllöt!

Manu Humppi, Tampere Trail Runningin ja Pirkanmaan Polkujuoksu ry:n perustaja

Manu Humppi suunnittelemassaan ensimmäisessä pöllöpaidassa vuonna 2017.